Förlagets beskrivning
Terje Ogden ger här en översikt av den kunskap som i dag finns om problembeteende i skolan. En tillbakablick på de mest betydande teorierna inom området bildar bakgrund till en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Författaren belyser temat på ett lösningsorienterat sätt och diskuterar hur man kan bidra till att förbättra och effektivisera skolans insatser. Han skriver med ett lättfattligt språk och ger många exempel för att förklara sina tankegångar
Begreppet "klassledning" är centralt i boken och beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande.
I boken betonas även den centrala ställning social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Boken vänder sig till lärare, liksom till studerande på lärarutbildning och kurser i pedagogik och psykologi.
Fler böcker av Terje Ogden
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Social kompetens och problembeteende i skolan
Bokrecensioner » Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och pr
|
|
![Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och pr](/images/background.gif) |
![Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och pr](/images/background.gif) |
|
|
|