Förlagets beskrivning
Den svenska skolans kvalitet har länge varit föremål för debatt. Syftet med denna bok är att ge kunskap om hur skolan kan förbättras och utvecklas. Skolan står inför två stora utmaningar – dels att utveckla elevernas ämneskunskaper, dels att förbättra deras sociala färdigheter. I boken ges en översikt över vad den pedagogiska forskningen säger om vilka faktorer som skapar goda resultat för den enskilde eleven, klassen och skolan. Bokens olika kapitel redogör bl a för hur elever lär, hur klassens sammansättning påverkar inlärningsbetingelserna, vilka egenskaper som karakteriserar en god skola och hur arbetet i klassrummet kan organiseras för att skapa bra inlärningsmöjligheter. Boken innehåller också checklistor som läraren kan använda för lektionsplanering och utvärdering.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare. Den är också av stort intresse för de lärare och skolledare som är engagerade i det omfattande förnyelse- och utvecklingsarbete som pågår i skolan.
Fler böcker av Terje Ogden
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Kvalitetsmedvetande i skolan
Bokrecensioner » Kvalitetsmedvetande i skolan
|
|
![Kvalitetsmedvetande i skolan](/images/background.gif) |
![Kvalitetsmedvetande i skolan](/images/background.gif) |
|
|
|