Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Naturförskola : lärande för hållbar utveckling   

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling


Anette Barr Annica Nettrup Anna Rosdahl

Häftad. Lärarförbundets förlag 2012-01.
ISBN 9789197902335
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl

Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan.

Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.

Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv.

Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet.

Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt.

Innehåll:

FÖRORD

PROLOG

KAPITEL 1.

Med naturen som lärmiljö

Fördelar med lärande utomhus

Utemiljöns betydelse

Vikten av föräldrarnas medvetenhet

KAPITEL 2.

Djurkyrkogården

KAPITEL 3.

Utforskande arbetssätt

Material för utforskande lärande

Gruppsammansättningar

Arbetslagets roll

KAPITEL 4.

Kunskapsområdet språk

Verksamhetens betydelse för språkutveckling

Att använda dator

Främmande språk i verksamheten

KAPITEL 5.

Kunskapsområdet matematik

Vad är matematik?

Olika material och tekniker

Tillåtande miljö

Vilka delar inom matematiken och varför?

KAPITEL 6.

Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik

Luftexperiment

Utforskande material

Kemiexperiment

KAPITEL 7.

Dokumentation

Fokus på lärandesituationer

Noteringar

Fokusintervjuer med barnen

KAPITEL 8.

Samarbete med skolan

och det övriga samhället

Åldersintegrerat öppnar möjligheter

Samarbete med samhället

EFTERORD

REFERENSER



Fler böcker av författarna

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Naturförskola



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Naturförskola : lärande för hållbar utveckling Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner