Förlagets beskrivning
Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället "Hållbarhet och egenmakt i förskolan", hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för naturen i samisk kultur. Boken belyser också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt: barns delaktighet och tillträde till det offentliga rummet, vikten av artkunskap samt ledarskapsperspektiv. Med Hållbarhet och egenmakt i förskolan får läsaren verktyg att skapa egenmakt i teori och praktik tillsammans med barnen. Avslutningsvis diskuterar boken hur man kan förstå människans förhållande till jorden, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre urfolkskulturer. Boken vänder sig till blivande förskollärare samt yrkesverksamma på olika nivåer inom förskolan
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Hållbarhet och egenmakt i förskolan
Bokrecensioner » Hållbarhet och egenmakt i förskolan
|
|
![Hållbarhet och egenmakt i förskolan](/images/background.gif) |
![Hållbarhet och egenmakt i förskolan](/images/background.gif) |
|
|
|