Förlagets beskrivning
Med koncentration på frågan om tidigare skolstart för sexåringar har författarna undersökt vilka risker och möjligheter som kan föreligga vid en sammansmältning av skolformerna. Via en socialhistorisk analys undersöks hur förskolans och skolans traditioner har förändrats och hur de kan förändras i framtiden.
Två sociala konstruktioner av barnet växer fram: barnet som natur och barnet som kultur- och kunskapsåterskapare. Ur det gemensamma idéarbet bakom dessa konstruktioner finns en framtida förskola och skola i en tredje konstruktion av barnet, barnet som kultur- och kunskapsskapare.
Professor Gunilla Dahlberg och doktoranden Hillevi Lenz Taguchi är båda verksamma vid Institutionen för individ, omvärld och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Förskola och Skola
Bokrecensioner » Förskola och Skola : om två Skilda Traditioner och om Visionen om en Mötesp
|
|
|
|
|
|
|