Förlagets beskrivning
30 år efter det att lyssnandets pedagogik introducerades i Sverige erbjuder Lyssnandets pedagogik i samtiden och för framtiden en bred och fördjupad inblick i vad lyssnandets pedagogik är, kan vara och bli i svensk och norsk förskolepraktik. I boken skriver forskare, förskollärare, pedagoger, ateljeristor, pedagogistor, pedagogiska handledare och utvecklingsledare om sina kunskaper och erfarenheter. Här tas lyssnandets pedagogik upp på nya sätt: - Som en praktik som byggs upp med hjälp av flera olika teorier och didaktiska metoder för att möta både grupper av barn och varje individuellt barns utveckling och lärande. - Som en nyfikenhetsdriven praktik på kognitions- och utvecklingsvetenskaplig grund. - Som ett arbetssätt med de allra yngsta barnens språk via danspraktiker. - Som en fortbildningspraktik där pedagoger själva gör det barnen förväntas göra. - Som ett arbetssätt som kräver specifika organisations- och ledningsformer. - Som ett fenomen som kan analyseras filosofiskt och praktiskt för att inspirera pedagogers arbete med miljö- och klimatfrågor och andra avgörande framtidsfrågor. Bokens kapitel består både av populärvetenskapliga versioner av forskningsartiklar och texter som bygger på kunskaper som växt fram under många års dokumenterad beprövad erfarenhet. Tillsammans ger boken viktiga kunskaper om hur förskolan och förskollärarutbildningarna kan leva upp till sina många viktiga uppdrag. Boken riktar sig främst till studerande på förskollärarprogrammet och verksamma förskollärare och rektorer. Bokens redaktörer är Lena Aronsson, Camilla Eline Andersen och Hillevi Lenz Taguchi som alla har lång erfarenhet från förskolans värld som förskollärare, förskolechefer, rektorer och/eller lärarutbildare och forskare i Sverige och Norge. Lisbeth Angelsen är rektor för Gydas vei förskola. Åse Bakken är innehållsansvarig på MUV Kreativt gjenbrukssenter Oslo. Dijana Barun är förskolestrateg i stadsdelen Rinkeby-Kista i Stockholms stad. Lise-Lotte Bjervås är filosofie doktor i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. Gunilla Dahlberg är professor emerita vid Stockholms universitet. Christian Eidevald är docent i förskoledidaktik vid Göteborgs universitet och forskningsansvarig vid Göteborgs stads närmare 400 förskolor. Ingela Elfström är filosofie doktor och lektor i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Teresa Elkin Postila, är filosofie doktor i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Sofia J. Frankenberg är doktor i psykologi, docent i förskoledidaktik och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet. Charlotte Geijer arbetar som verksamhetsutvecklare inom Göteborgs stads förskoleförvaltning. Lovisa Gustafsson arbetar som förskollärare med specialisering i skapande dans på Katarina Västra förskola i Stockholm. Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. Bodil Halvars arbetar som universitetslektor och
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lyssnandets pedagogik i samtiden och för framtiden
Bokrecensioner » Lyssnandets pedagogik i samtiden och för framtiden
|
|
|
|
|
|
|