Förlagets beskrivning
I textsamlingen får eleverna möta olika typer av texter, både skönlitteratur och sakprosa. Texterna är tematiskt ordnade - sex teman per årskurs. I årskurs 4 är det följande teman: 1. "Dagar man minns" Det passar att arbeta med det här temat när klassen läser medeltiden och/eller när klassen skriver beskrivande eller förklarande texter. 2. "Djur med kultur, eller hur?" Det passar att arbeta med det här temat när klassen läser om djur och arbetar med kritisk granskning av information med koppling till biologi och/eller när klassen skriver beskrivande eller berättande texter. 3. "Spöken som gastar och gastar som spökar" Det passar att arbeta med det här temat när klassen arbetar med spökhistorier och/eller när klassen skriver återberättande eller instruerande texter. 4. "Livet på och utanför nätet" Det passar att arbeta med det här temat när klassen arbetar med texter som kombinerar ord, bild och ljud i digitala miljöer och/eller hur sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Alternativt när klassen skriver argumenterande eller er. 5. "Att våga eller inte våga" Det passar att arbeta med det här temat när klassen arbetar med etik och livsfrågor i religion/so och/eller när klassen skriver instruerande eller argumenterande texter. 6. "På djupt vatten" Det passar att arbeta med det här temat när klassen tränar simning i idrott och hälsa och/eller när klassen skriver återberättande eller argumenterande texter. Varje tema inleds med en dikt, därpå följer tre berättande (skönlitterära) texter. Här får eleverna möta människor från olika tider och skilda delar av världen i texter som belyser olika livsvillkor och identitets- och livsfrågor. Varje tema avslutas med två sakprosatexter - återberättande, beskrivande, förklarande, argumenterande eller instruerande texter. Teman och texter kan läsas i vilken ordning som helst, vilket gör det lätt att anpassa arbetet med Läsrummet till den undervisningen i andra ämnen. OBS! Det viktiga är inte att ni hinner arbeta med alla teman eller med alla texterna, utan hur ni läser och arbetar med de texter ni väljer ut. För goda resultat är den kvalitativa läsningen av större betydelse än den kvantitativa. Fokusera därför på de teman och texter som passar in i resten av undervisningen och i din klass
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
ZickZack 4 Läsrummet Textsamling, version 2
Bokrecensioner » ZickZack 4 Läsrummet Textsamling, version 2
|
|
|
|
|
|
|