Förlagets beskrivning
I textsamlingen får eleverna möta olika typer av texter, både skönlitteratur och sakprosa. Texterna är tematiskt ordnade - sex teman per årskurs. I årskurs 5 är det följande teman: 1) "Inte rätt men rätt kul" 2) "Att handskas med hästkrafter" 3) "Att söka och att finna" 4) "Mot okänt mål mot sin vilja" 5) "Otursliv, kärleksfeber och hemligheter" 6) "Nära ögat och med nöd och näppe". Varje tema består av en dikt, tre berättande (skönlitterära) texter och två sakprosatexter - återberättande, beskrivande, förklarande, argumenterande eller instruerande texter. I de berättande texterna får eleverna möta människor från olika tider och skilda delar av världen i texter som belyser olika livsvillkor och identitets- och livsfrågor. Teman och texter kan läsas i vilken ordning som helst, vilket gör det lätt att anpassa arbetet med Läsrummet till undervisningen i andra ämnen. OBS! Det viktiga är inte att ni hinner arbeta med alla teman eller med alla texter, utan hur ni läser och arbetar med de texter ni väljer ut. För goda resultat är den kvalitativa läsningen av större betydelse än den kvantitativa
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
ZickZack 5 Läsrummet Textsamling, version 2
Bokrecensioner » ZickZack 5 Läsrummet Textsamling, version 2
|
|
![ZickZack 5 Läsrummet Textsamling, version 2](/images/background.gif) |
![ZickZack 5 Läsrummet Textsamling, version 2](/images/background.gif) |
|
|
|