Svenska för dig - Läs och diskutera - Ämnesintegrerad läsning, värdegrundsarbete och hållbarhetsfrågor åk 7-9

Börge Ring Erik Sandberg Jessica Rahm Camilla Lind Thomas Nygren

Häftad. Liber 2014-07-21.
ISBN 9789147118281

Svenska för dig är Lgr11-serien skriven av erfarna lärare, för dina elever. Serien har vuxit fram i klassrummet och är därför både beprövad och elevnära. Alla delarna är stadieövergripande och utgår från olika förmågor och ämnesområden för att täcka in det centrala innehållet i kursplanen. Böckerna innehåller kreativa och lekfulla övningar i olika nivåer och av olika slag. Bedömningsmatriser och matriser för respons och reflektion underlättar för det formativa samtalet. Läs mer Utmärkande drag - Många olika typer av övningar i flera olika nivåer, gör det lätt att variera undervisningen och att individanpassa. Det skapar ett inkluderande klassrum! - Fokuserar på medveten språkutveckling, värdegrundsfrågor, lustfyllt skrivande och lustfylld läsning samt kommunikationsförmåga. - Sätter litteraturen i ett historiskt och kulturellt sammanhang samtidigt som fokus hamnar på läsförståelse, lässtrategier och analys. - Reflekterande uppgifter, matriser och övningar för kamratrespons samt bedömningsmatriser ger dig verktyg för det formativa samtalet. - Filmer som kan användas för att flippa klassrummet eller som ett stöd för dina elever när ni redan har startat upp arbetet. Svenska för dig - Litteraturhistoria 100 texter från forntid till nutid - lässtrategier och analyser, åk 7-9 I denna litteraturhistoria presenteras 100 texter kronologiskt, från forntid fram till idag. Med hjälp av lättbegripliga sammanfattningar av de klassiska litterära epokerna, analyser, reflektioner och mängder av tankeväckande uppgifter kan dina elever sedan sätta texterna i ett sammanhang och dra kopplingar till sig själva och sin egen samtid. Dina elever får dessutom lära sig olika lässtrategier för att bättre kunna analysera böcker och öka sin läsförståelse. För det formativa samtalet finns konkreta bedömningsmatriser som hjälper dina elever att förstå stegringen i kunskapskraven. (Se produktstöd.) Bokens upplägg ger dig som lärare stora möjligheter att välja hur du vill jobba med litteraturen. Du och dina elever kan: - arbeta kronologiskt med epokerna, författarna eller texterna. - arbeta tematiskt kring ett av de drygt 40 teman som finns med i det tematiska registret. - jobba med enskilda fördjupningar kring en specifik författare eller texttyp. Svenska för dig - Kreativt skrivande Skapa och bearbeta texter utifrån varierade övningar och bedömningsmatriser, åk 7-9 Denna del fokuserar på skrivprocessen och väcker elevernas lust att skriva och deras nyfikenhet att utmana sina språkliga gränser. Boken innehåller kreativa och lekfulla övningar i olika nivåer. Varje kapitel utvecklar olika delar av den skriftliga förmågan och följer en tydlig progression, vilket gör det lätt att anpassa övningarna efter årskurs eller individnivå. Responsmatriser hjälper eleverna att utveckla sitt skrivande och bedömningsmatriser underlättar för det formativa samtalet mellan dig och dina elever. Boken innehåller också korta skrivövningar i form av "Inspiration för småskrivande" och "Första hjälpen för en bättre text". Utgångspunkten är att det ska vara lustfyllt att skriva! Svenska för dig - Läs och diskutera! Ämnesintegrerad läsning, värdegrundsarbete och hållbarhetsfrågor, åk 7-9 Den här nyskrivna novellsamlingen består av åtta spännande noveller som handlar om ungdomars livsöden från vitt skilda delar av världen. Novellernas teman är bl.a. mänskliga rättigheter, mobbing, klimat och miljö, droger, tobak och alkohol, HBTQ samt kärlek och relationer. Värdegrund och hållbar utveckling, något som ingår i skolans övergripande uppdrag, går dessutom som röda trådar genom texterna. Till novellerna finns en mängd diskussionsfrågor om handlingen, karaktärernas gestaltning och andra mer övergripande frågor för ökad läsförståelse. En del uppgifter knyts samman med andra skolämnens centrala innehåll, vilket ger dina elever möjlighet att utvecklas inom en rad olik

Svenska för dig

Svenska för dig - Läs och diskutera - Ämnesintegrerad läsning, värdegrundsarbete och hållbarhetsfrågor åk 7-9 Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Svenska för dig - Läs och diskutera - Ämnesintegrerad läsning, värdegrundsarbete och hållbarhetsfrågor åk 7-9 Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.