Svenska för dig - Tala så att andra lyssnar - Muntlig framställning, retorik och debatt åk 7-9

Börge Ring Erik Sandberg Jessica Rahm Camilla Lind Thomas Nygren

Häftad. Liber 2014-10-01.
ISBN 9789147104598

Svenska för dig är Lgr11-serien skriven av erfarna lärare, för dina elever. Seriens delar har vuxit fram i klassrummet och är därför både beprövade och elevnära. Alla delarna är stadieövergripande och utgår från olika förmågor och ämnesområden för att täcka in det centrala innehållet i kursplanen. Böckerna innehåller kreativa och språkutvecklande övningar i olika nivåer och av olika slag. Bedömningsmatriser och matriser för respons och reflektion underlättar för det formativa samtalet. Böckernas fristående webbappar finns också inkluderade i onlineböckerna. Läs mer Utmärkande drag: - Många olika typer av övningar i flera olika nivåer, gör det lätt att variera undervisningen och att individanpassa. Det skapar ett inkluderande klassrum! - Fokuserar på medveten språkutveckling, värdegrundsfrågor, lustfyllt skrivande och lustfylld läsning samt kommunikationsförmåga. - Sätter litteraturen i ett historiskt och kulturellt sammanhang samtidigt som fokus hamnar på läsförståelse, lässtrategier och analys. - Reflekterande uppgifter, matriser och övningar för kamratrespons samt bedömningsmatriser ger dig verktyg för det formativa samtalet. - Filmer som kan användas för att flippa klassrummet eller som ett stöd för dina elever när ni redan har startat upp arbetet. Grammatik i flera nivåer Praktisk grammatik som stöd för språkutveckling och textbearbetning. Materialet är uppdelat i olika delar: Ordklasser, Nu- och Då-perspektiv, Stavning (inklusive att arbeta med ordbok och skiljetecken), Satslära, Subjekts- eller objektsform, Tema och rema samt Anglicismer. Inom de olika avsnitten finns bassidor med teori som handleder dina elever och instruerar dem om allt från grundläggande grammatikregler till mer detaljerade genomgångar. I anknytning till bassidorna finns övningar där dina elever tillämpar det de har lärt sig. Denna indelning hjälper dig att individualisera och ge varje elev möjlighet att utvecklas från sin individuella nivå. Nyanlända elever har stöd av "Ny i språket" som ett komplement till regelgenomgångarna och övningarna i nivå 1. Kopplingen till dina elevers eget språkbruk är något återkommande och grammatiken blir snabbt en del av deras tal och skrift. Matriser hjälper dem att reflektera kring sina kunskaper. Materialet är en nedladdningsbar pdf och det är fri kopiering på din skola. Kapitel för kapitel (utkommer ht-16) Lässtrategier, 30 romaner och läslust! Cissi Lavér har arbetat fram en bokläsningsmodell som hon kallar kapitel för kapitel. Med hjälp av pedagogiska analysuppgifter till varje kapitel, lotsar hon eleverna från pärm till pärm i 30 skönlitterära böcker. Läsningen och böckernas innehåll knyts till elevernas språkutveckling och de olika lässtrategier som finns presenterade i materialet. Uppgifterna kopplas dessutom ihop med kunskapskraven i sv och sva, vilket synliggör lärandet för både elever och pedagoger. Författarens högsta önskan är att eleverna ska känna läslust. Hon har därför varit noga i sitt val av de 30 skönlitterära titlarna. Ni hittar t.ex. Ett öga rött, Cirkeln, Kathrine teorin, Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, En man som heter Ove, Agnes Cecilia, Det finns inga skridskor i öknen och Kanske är det allt du behöver veta. Variationen är stor och det finns något för alla elever! Kreativt skrivande Skapa och bearbeta texter utifrån varierade övningar och bedömningsmatriser, åk 7-9 Denna del fokuserar på skrivprocessen och väcker elevernas lust att skriva och deras nyfikenhet att utmana sina språkliga gränser. Boken innehåller kreativa och lekfulla övningar i olika nivåer. Varje kapitel utvecklar olika delar av den skriftliga förmågan och följer en tydlig progression, vilket gör det lätt att anpassa övningarna efter årskurs eller individnivå. Responsmatriser hjälper eleverna att utveckla sitt skrivande och bedömningsmatriser underlättar för det formativa samtalet mellan dig och dina elever

Svenska för dig

Svenska för dig - Tala så att andra lyssnar - Muntlig framställning, retorik och debatt åk 7-9 Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Svenska för dig - Tala så att andra lyssnar - Muntlig framställning, retorik och debatt åk 7-9 Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.