Förlagets beskrivning
Vilka var drivkrafterna bakom förskolans framväxt i Sverige? Varifrån hämtades de pedagogiska idéerna och hur anpassade man dessa till svenska förhållanden? I denna bok beskriver författaren förutsättningarna för förskolans utveckling i Sverige. Bl.a. behandlas framväxten av nya utbildningar för omsorg och pedagogik, statens engagemang i förskolefrågorna och familjernas förhållande till institutionerna i det delade ansvaret för barnen. Den praktiska verksamheten med barnen lyfts fram och belyses med exempel. I en avslutande diskussion om förskolan som ett kvinnligt professionaliseringsprojekt tar författaren också upp frågan om vad det betytt för förskolans utveckling, form och innehåll att den är ett i det närmaste enkönat verksamhetsområde.
Boken är avsedd för förskollärar- och fritidspedagogutbildningarna. Den är också intressant för förskollärare och fritidspedagoger som vill få ett fördjupat historiskt perspektiv på sitt arbete.
Fler böcker av Ingegerd Tallberg Broman
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Perspektiv på förskolans historia
Bokrecensioner » Perspektiv på förskolans historia
|
|
|
|
|
|
|