Förlagets beskrivning
Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Med utgångspunkt i en utförlig beskrivning av förskolebarns informella läs- och skrivinlärning redovisas allmänna principer för ett läs- och skrivprogram för förskola och skola. I detta sammanhang behandlas också olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Boken ger många konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter som kan utföras i hemmet, i förskolan, på fritidshemmet och i skolan.
Boken vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivförsök: förskollärare, fritidspedagoger, grundskollärare, talpedagoger och logopeder. Den är främst avsedd för att användas inom grund- och fortbildning av dessa yrkeskategorier.
Fler böcker av Caroline Liberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Hur barn lär sig läsa och skriva
Bokrecensioner » Hur barn lär sig läsa och skriva
|
|
![Hur barn lär sig läsa och skriva](/images/background.gif) |
![Hur barn lär sig läsa och skriva](/images/background.gif) |
|
|
|