Förlagets beskrivning
Opinionsbildning och intern förankring i förvaltningar och folkrörelseorganisationer
Påden politiska marknaden konkurrerar företag, förvaltningar, folkrörelse- och intresseorganisationer med sina åsikter, idéer, värderingar och ideologier om allmänhetens och de politiska beslutsfattarnas gunst. Detta skapar speciella strategiska förutsättningar för de organisationer som verkar på eller som är beroende av denna marknad för sin överlevnad.
Det argument som förs fram i boken är att för dessa organisationer, är legitimitet, uttryckt som t ex opinionsmässigt stöd för organisationen och dess åsikter, lika viktigt som – eller viktigare än – den inre effektiviteten. Strategisk ledning påden politiska marknaden är således en fråga om tvåstrategiska processer: en medveten opinionsbildning i syfte att positionera organisationen och dess åsikter påen konkurrensutsatt politisk marknad samt en intern förankringsprocess som syftar till att skapa ett starkt ledningsmandat och att ge organisationen trovärdighet.
Forskare, forskarstuderande och studenter finner i boken en samlad teoretisk och praktisk genomgång av strategisk ledning i förvaltningar och folkrörelseorganisationer. För praktikern finns ocksåett antal illustrerade exempel som kan ge uppslag till strategisk utveckling för den egna organisationen samt förslag påhur man driver politiska frågor och hur opinionsbildningen går till påden politiska marknaden.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Strategisk ledning på politiska marknader
Bokrecensioner » Strategisk ledning på politiska marknader
|
|
![Strategisk ledning på politiska marknader](/images/background.gif) |
![Strategisk ledning på politiska marknader](/images/background.gif) |
|
|
|