Förlagets beskrivning
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan. I boken går författarna in på hur förskolan - i både teori och praktik - kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola. Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Demokrati för förskolebarn
Bokrecensioner » Demokrati för förskolebarn - Undervisning i åtta nyckelkompetenser
|
|
|
|
|
|
|