Förlagets beskrivning
Vad är det för speciellt med att vara lärare i vår tid? Denna introduktion till modern pedagogik inspirerar till nytt tänkande om de utmaningar vi ställs inför i rollen som pedagoger – vare sig vi kallar oss lärare, handledare, mentorer eller internutbildare.
Lärarrollen är inte längre renodlad utan komplex och varierande. Du ska som lärare kunna strukturera kunskap, berätta eller föreläsa, ställa samman studieuppgifter, handleda och instruera. Du ska också ge de lärande frihet att forma sin kunskap själva, inspirera, egga, uppmuntra, ge återkoppling och kanske bedöma eller betygsätta.
I dagens lärande betonas förmågan att bearbeta information till kunskap om verkligheten framför förmågan att återge innehållet i texter och lärares genomgångar. Det är lärandet som process som i dag sätts i centrum. Läraren och de lärande har en gemensam angelägenhet att gripa tag i. Lärandet blir på det sättet ett resultat av en relation mellan den som lär och den som åtar sig att hjälpa till med lärandet. Denna relation växlar till sin form och sitt innehåll.
Läraren är en viktig person som måste ha kunskap och förmåga att välja den för det aktuella lärtillfället och kursmålet mest lämpade lärarfunktionen. Denna bok är ett led i detta tänkande.
Boken är tänkt att kunna användas i lärarutbildningen, i pedagogiska kurser för högskolelärare och i fortbildningskurser för lärare och cirkelledare. Den är också skriven som en inspirationskälla och ett hjälpmedel för alla som i sin yrkesverksamhet för kortare eller längre tid får till uppgift att handleda eller undervisa utan att ha en pedagogisk utbildning i botten.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet som lärare och psykolog i skola och högre utbildning, i arbetsliv och hälso- och sjukvård. Han har lett ett stort antal kurser i pedagogik för universitetslärare och har anlitats som utbildningskonsult bl a vid medicinska fakulteten vid Lunds universitet och i Region Skåne. Han har utarbetat ett flertal kursböcker och referensverk i psykologi, pedagogik och psykoterapi och är hedersdoktor i medicin vid Lunds universitet.
På Natur och Kultur har tidigare utgivits titlar som Psykoterapiutbildning i framtiden, Riktningar i modern psykologi, Psykosocialt arbetssätt och Uppslagsbok i psykoterapi och medicinsk psykologi. Under de senaste åren har Henry Egidius på Natur och Kultur utgivit Skola och utbildning i historiskt och internationellt perspektiv (2001), Pedagogik för 2000-talet (fjärde utgåvan 2003) och Psykologilexikon (tredje utgåvan 2005).
Fler böcker av Henry Egidius
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att vara lärare i vår tid
Bokrecensioner » Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och
|
|
![Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och](/images/background.gif) |
![Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och](/images/background.gif) |
|
|
|