Förlagets beskrivning
Många upp fattar det som att skolans bildningsuppdrag på senare år har fått stryka på foten till förmån för en kortsiktig utbildning av marknadsanpassad arbetskraft. Men Henry Egidius tecknar i denna bok en annan bild. Arbetslivet
efterfrågar i dag personal som har en längre, gedignare, mer öppen och mer vetenskapligt inriktad utbildning än vad som behövts i något tidigare skede av historien. Vad låg egentligen bakom beslutet att släppa skolor och högskolor fria från statlig detaljreglering på 1980- och 1990-talen? Hur kom 1962 års grundskolereform till? Vilka psykologiska teorier har haft betydelse för skolreformerna under 1900-talet och vilken roll har pedagogisk forskning haft?
I boken belyser författaren övergripande trender och händelseförlopp inom skola och högskola under de senaste femhundra åren. Särskilt uppmärksammas de djupgående förändringar som ägt rum under 1900-talet.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet av pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi
Fler böcker av Henry Egidius
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Skola och utbildning
Bokrecensioner » Skola och utbildning
|
|
![Skola och utbildning](/images/background.gif) |
![Skola och utbildning](/images/background.gif) |
|
|
|