Förlagets beskrivning
Dagens lärare står inför stora utmaningar. Sjukskrivningstalen bland lärare är höga, och i massmedia kan man ofta läsa att barn idag är stressade. Både barn och vuxna talar om bristen på arbetsro och att skolmiljön är stökigare än de själva önskar.
Vilka verktyg har den enskilda läraren för att hantera dessa problem? I Makt, känslor och ledarskap i klassrummet. Hur EQ kan ge arbetsro i skolan visar Bodil Wennberg och Sofia Norberg hur läraren genom ett målmedvetet ledarskap i klassrummet kan skapa arbetsro och bättre förutsättningar för det pedagogiska arbetet. Genom att systematiskt arbeta med EQ får läraren ett verktyg som underlättar hanterandet av känslor och frågor om makt och auktoritet i klassrummet.
Lärare tänker inte alltid på sig själva som ledare. Men ledarskap är inte något som enbart skolledningen utövar, utan en avgörande del av lärarrollen. För att utveckla lärarens förmåga som ledare krävs kunskap om människans psyke, om hennes styrkor och svagheter. Ett fortlöpande arbete med att utveckla sin egen och elevernas emotionella intelligens gör det möjligt för läraren att mer effektivt leda eleverna i deras arbete.
Lärarna utsätts för stora krav från många håll. Det är ett grundläggande behov hos människan att känna att hon duger, och att hon känner stolthet för sin yrkesutövning. Wennberg och Norberg menar att lärare idag alltför ofta omedvetet söker bekräftelse hos eleverna, något som kan leda till ett "kompis"-beteende som i längden inte är till elevernas goda. Självkännedom är grunden för den emotionella intelligensen.
Bodil Wennberg är leg psykolog och arbetar bland annat med ledarutveckling och konflikthantering. Hon leder också kurser om EQ på skolor samt inom företag och organisationer. Med sina böcker Känslans makt: verktyg och vapen i chefens vardag (1991) och EQ på svenska: emotionell intelligens i föräldrarollen, i relationen, på arbetsplatsen, i skolan (2000) var hon med och introducerade begreppet EQ i Sverige.
Sofia Norberg är civilingengör, verksam som projektledare i finans- och IT-brancherna. Hon har de sista åren framför allt arbetat med ledarskap, medarbetarskap, EQ och konflikthantering i såväl näringslivet som i delar av den offentliga sektorn och i skolan.
Tillsammans har författarna under ett antal år åkt runt i Sverige och hållit kurser för skolpersonal. Se också deras hemsida www.eq.nu
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Makt, känslor och ledarskap i klassrummet
Bokrecensioner » Makt, känslor och ledarskap i klassrummet
|
|
![Makt, känslor och ledarskap i klassrummet](/images/background.gif) |
![Makt, känslor och ledarskap i klassrummet](/images/background.gif) |
|
|
|