iGlappet - att stödja människor på deras karriärresa

Leif Andergren

Storpocket. Tremedia i Borås 2020-04-09.
ISBN 9789198454048

För att underlätta individens förståelse av och kunnande om sig själv och omvärlden innehåller boken en mängd figurer. Flera av dessa är figurer om teorier som ger förklaringar till olika aspekter av människors karriärutveckling. Grundtanken är att du använder bokens figurer i samtalen med individen eller i grupper med flera individer. Visa figuren, förklara och låt sedan individen reflektera innan ni diskuterar vilken betydelse den har för individens fortsatta karriärutveckling. Låt därefter individen bestämma vad den behöver göra för att karriärutvecklingen ska bli positiv. Ett bra grundläggande redskap i ditt karriärutvecklingsarbete är arbetsbladet "Bryggan". Bokens aktiviteter I anslutning till bokens aktiviteter finns kommentarer och förslag på användning. Det ger dig möjligheten att följa dessa, inspireras av dem eller själv utforma och jobba med aktiviteterna som du själv finner lämpligast. Aktiviteterna handlar om att uppmuntra individen att tänka och reflektera med syftet att individen ska förstå och öka sitt kunnande om sin karriärutveckling. När du upptäcker att individen inte vet så mycket om sig själv och om omvärlden bör du uppmuntra individens lärande. Ditt arbetssätt ger individen möjlighet att öka sitt kunnande om sig själv och om omvärlden. Det hela handlar om att utmana individen till att stanna upp, att se mer och bättre ta vara på sina möjligheter. Flera av dessa möjligheter har hittills varit gömda och inte tillgängliga för individens medvetande. Bokens figurer För att underlätta individens förståelse av och kunnande om sig själv och omvärlden innehåller boken en mängd figurer. Flera av dessa är figurer om teorier som ger förklaringar till olika aspekter av människors karriärutveckling. Grundtanken är att du använder bokens figurer i samtalen med individen eller i grupper med flera individer. Visa figuren, förklara och låt sedan individen reflektera innan ni diskuterar vilken betydelse den har för individens fortsatta karriärutveckling. Låt därefter individen bestämma vad den behöver göra för att karriärutvecklingen ska bli positiv. Ett bra grundläggande redskap i ditt karriärutvecklingsarbete är arbetsbladet "Bryggan"

Fler böcker av Leif Andergren

iGlappet

iGlappet - att stödja människor på deras karriärresa Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.