Förlagets beskrivning
I årsboken för 2020 läggs stor tonvikt vid folkbildning i Norden genom texter om aftonskolor och folkhögskolor i Danmark, medborgarinstitut i Finland och studieförbunden i Norge. Exempel på nordisk folkbildningsforskning från Finland och en översikt över forskning om nordiska folkhögskolor ingår. En tillbakablick ges på Nordens folkhögskola Biskop Arnö och författarmöten och skrivarkurser på temat "eftertankens följetong" i en nordisk kulturell gemenskap. Folkhögskolans globala profil och utmaningar tas upp med exempel från Östafrika och ett bidrag handlar om Erica Simons omfattande studie av den nordiska folkhögskoletraditionen. Vidare ingår en essä om hur nordisk folkbildning uppfattas med japanska ögon. Det glokala perspektivet lyfts fram i texter om klimatkrisen, migration och värderingsskillnader mellan länder samt tjejers inflytande och rum i multietniska förorter. Årsboken avslutas med ett samtal med Gösta Vestlund, nestor inom svensk folkbildning
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Folkbildning & Forskning 2020. Årsbok 2020
Bokrecensioner » Folkbildning & Forskning 2020. Årsbok 2020
|
|
|
|
|
|
|