Den oförlösta forskningen

Den oförlösta forskningen

Inbunden. Samhällsförlaget 2011-05.
ISBN 9789197943239

Vi har bland de vassaste forskarna i världen. Det är inte brist på idéer ochentreprenörer som vill starta bolag inom medicin och medicinteknik, lifescience. Men oerhört få av dessa innovativa bolag som bildas, lyckas växa tillstora företag. Unik kompetens utarmas och flera viktiga trender pekar i enfarlig riktning. Nya forskningsrön riskerar att inte komma patienter till nyttai form av bättre läkemedel och behandlingar.Femton framstående forskare, entreprenörer, företagsledare, myndighetscheferoch styrelseproffs inom life science berättar engagerat i denna bok omsin syn på dessa och andra nyckelfrågor för framtiden och hur vi kan tackladem. Varför använder till exempel inte Sverige skattepolitik som andra länderinom OECD och EU gör, för att stimulera forskning och tillväxt?I boken möter du:Bengt Ågerup forskare, entreprenör, grundare QMedArvid Carlsson emeritus professor, Göteborgs Universitet, Nobelpristagare i medicinMathias Uhlén professor, Kungliga Tekniska Högskolan, Proteinatlasen, Science for Life Lab, entreprenörPeter Ehrenheim företagsledare, styrelseproffs, entreprenörKerstin Lindblad-Toh professor, Uppsala Universitet, Broad Institute, USA, Science for Life LabPeter Sjöstrand styrelseproffs, Active Biotech, Karolinska DevelopmentGunnar von Heijne professor, Stockholms Universitet, CBR, Science for Life LabKirsti Gjellan fabrikschef Pfizer SträngnäsThomas Eldered entreprenör, VD RecipharmAshkan Pouya entreprenör, ordförande SerendipityNancy Pedersen professor, Karolinska Institutet, Life GeneAkbar Seddigh styrelseordförande Elekta, InnovationsbronChristina Åkerman generaldirektör, LäkemedelsverketLennart Persson förvaltningsdirektör, Nya Karolinska SolnaJan Arne Jakobsen Sverigechef, Abbott Laboratories

Den oförlösta forskningen

Den oförlösta forskningen Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Den oförlösta forskningen Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.