Förlagets beskrivning
Reklambibeln innehåller 1001 sanningar och skrönor från pionjärer som Aristoteles, Bill Bernbach och David Ogilvy till evangelister som Leon Nordin och Ingvar Kamprad och nutida missionärer som Ingebrigt Steen Jensen, SO Bodenfors och Anna Qvennerstedt. Alla med det gemensamt att de tycker kommunikation är viktigt.
Här avslöjar våra mest kända byråledare, reklamstrateger och kreatörer hur de tänker och arbetar. Här finns nedtecknat och uppsnappat om kreativitet och påhittighet, att bygga varumärken, driva företag och - allt det där du inte får lära dig på Handelshögskolan.
Det gör Reklambibeln till en användbar uppslagsbok OCH en modern historiebok OCH en arbetsbesparande knyckebok OCH en upplyftande inspirationsbok OCH en perfekt presentbok till både kunder och medarbetare.
Fler böcker av Christer Wiklander
Liknande böcker
Tore Cantarell
En snygg och trevlig bagatell (Betyg 5 av 5)
Reklambibeln är typiskt en sån där bok man alltid lämnar framme på rumsbordet. Liksom för att visa att man är en av dem som uppskattar underfundiga påståenden i en annorlunda och uppseendeväckande förpackning. För visst är det så. Christer Wiklander och Jack Hansen, båda med branscherfarenhet, har samlat mycket av det som sagts, stötts och blötts av allt och alla som gillar kreativitet, reklam och kommunikation. Det är högklassig underhållning och man imponeras av den klarsynthet som många kloka män och kvinnor formulerar. Köp den!
Ska man klaga på något så är det kanske själva formatet. Kunde vara en italiensk designprodukt - snygg men opraktisk. För det förhållandevis höga inköpspriset borde man få något behagligare än skurna blad med spiralrygg. Inget att ligga i sängen och läsa, alltså. Mitt julklappsexemplar var dessutom felaktigt men det skötte Redaktionen med glans. Ett mail och sedan nytt ex och en trisslott på posten. Med beröm godkänt.
Reklambibeln innehåller alltifrån reklam- och arbetslivscitat som…
”Som reklambyrå måste vi ständigt leverera nya ofanismer. Förresten, du vet väl vad en ofanism är? Det är när man ser ett jobb och säger: Åh fan!”
- Sven-Olof Bodenfors, Forsman & Bodenfors, Göteborg
”Ingen vill ha en tvättmaskin, men alla vill ha ren tvätt.”
- Michael Treschow
”Konsulter är som folk som lånar din klocka och talar om för dig hur mycket klockan är. Sedan går de iväg med klockan.”
- Robert Townsend
….till mer allmängiltiga, men lika trevliga:
”Ibland är en cigarr bara en cigarr.”
- Sigmund Freud
”Har man inte humor, så har man.”
- Blandaren
( Reklambibeln)
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Reklambibeln
Bokrecensioner » Reklambibeln
|
|
|
|
|
|
|