Förlagets beskrivning
Övrigt De så kallade nätbaserade lärgemenskaperna och distansutbildningarna, som idag blir allt vanligare, innebär att rollen som lärare förändras. I synnerhet gäller detta om problemorienterade- och kollaborativa metoder används på ett genomtänkt och konsekvent sätt. En sådan metod är problembaserat lärande (PBL). PBL innebär att läraren tar ett radikalt tar steget över från traditionell förmedlare av kunskap, till handledare. Huvuduppgift blir att underlätta den process som leder till kunskap och gemensam förståelse istället för att förmedla på förhand given kunskap. Distansutbildningssituationen innebär också att handledaren står inför utmaningar som i många stycken skiljer från traditionell handledning av studenter.
Boken försöker belysa denna förändring med särskild tonvikt på hur rollen som PBL-handledare kan utvecklas i nätbaserade så kallade lärgemenskaper. Skriften är tänkt att fungera som stöd för dem som skall arbeta med handledning av studenter i nätbaserade undervisande lärgemenskaper och distansutbildningar. I skriften presenteras den problembaserade metoden och det nätbaserade handledarskapet. Avslutningsvis ges tips och råd till blivande handledare om hur man skapar bra förutsättningar för ett nätbaserat lärande.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
NÄTBASERAD HANDLEDNING
Bokrecensioner » NÄTBASERAD HANDLEDNING : om problembaserat lärande och handledning på distans
|
|
![NÄTBASERAD HANDLEDNING : om problembaserat lärande och handledning på distans](/images/background.gif) |
![NÄTBASERAD HANDLEDNING : om problembaserat lärande och handledning på distans](/images/background.gif) |
|
|
|