Förlagets beskrivning
Under efterkrigstiden har SAF och LO haft ett stort inflytande på utbildningsarenan, både som påtryckare och beslutsfattare i utbildningspolitiken, men även som producenter av utbildning och information.
I Efter svensk modell blir för första gången de båda stora arbetsmarknadsorganisationernas ideologier och agerande i utbildningsfrågor föremål för analys.
Särskilt uppmärksammas yrkesutbildningen, som är det område där LO och SAF haft det största inflytandet och där "den svenska modellen" tillämpats ovanligt länge. Boken belyser även SAFs och LOs förhållande till grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen och de tidvis brännande frågorna om skolans förhållande till arbetsliv och samhälle.
Efter svensk modell är en unik studie av efterkrigstidens utbildningspolitik, speglad genom två av de tyngsta samhällsaktörerna LO och SAF.
Lisbeth Lundahl har tidigare skrivit I moralens, produktionens och det sunda förnuftets namn (1989) om den svenska högerns utbildningspolitik under sextio år. Hon är även en av redaktörerna för Teachers, Curriculum and Policy - Critical Perspectives in Educational Research (1997).
Fler böcker av Lisbeth Lundahl
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Efter svensk modell
Bokrecensioner » Efter svensk modell : LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90
|
|
![Efter svensk modell : LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90](/images/background.gif) |
![Efter svensk modell : LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90](/images/background.gif) |
|
|
|