Paradais

Paradais

Fernanda Melchor

Inbunden. Bokförlaget Tranan 2022-02-02.
ISBN 9789189175761

Det mexikanska stjärnskottet Fernanda Melchors nya roman Paradais kretsar kring det luxuösa bostadsområdet Paradise i en stad i Mexiko. I detta guarded community där ytterst väl bärgade familjer bor i sina lyxvillor utan att lägga märke till alla de människor som oavbrutet arbetar i området för att upprätthålla deras välstånd jobbar Polo, romanens berättare: en sextonåring som misslyckats i skolan och istället tagit jobb i Paradise, eller Paradais som han tror att det heter. Redan i romanens öppning antyds att ett brott har ägt rum, och det är den händelsen som successivt avtäcks. Polo har halvt ofrivilligt blivit kompis med en av de boende i Paradais en överviktig, bortskämd, porrkonsumerande tonåring. Tillsammans gör de inbrott i ett hus i området, vilket slutar i katastrof. Liksom i den tidigare succén Orkansäsong (Tranan 2021) ligger Paradais storhet kanske inte främst i intrigen, utan mer i Melchors hypnotiska språk och hur hon konstruerar en komplex värld befolkad av personer som på samma gång är offer och förövare. Paradais är ett inträngande porträtt av människor som underkastats våldsamma ordningar i ett samtida Mexiko präglat av våld, drogkarteller och en giftig maskulinitet. Fernanda Melchor är född 1982 i Veracruz, Mexiko. Hennes litterära stil har kallats »mardrömslik realism« och jämförts med såväl Cormac McCarthy och Roberto Bolaño som med William Faulkner men av det överväldigande mottagandet att döma råder det inget tvivel om att hon först och främst är en alldeles egen röst, och en av de mest intressanta i den nya latinamerikanska generationen. Orkansäsong var finalist både till Booker International och National Book Awards

Fler böcker av Fernanda Melchor

Paradais

Paradais Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.