Förlagets beskrivning
Boken består av två huvudelar:
En teoridel med fokus på utbildning och lärande kring värdegrunden. Denna huvuddel ger en historisk bakgrund till värdegrundens nuvarande utformning. Värdegrundsbegreppen görs begripliga genom provandet av alternativa tolkningar. Etikteori och uppgifter har formts utifrån förskolans och skolans förutsättningar och vardagsarbete.
En tillämpningsdel med fokus på gestaltning av värdegrunden i vardag och undervisning. Denna huvuddel ger olika etiska redskap och modeller att pröva vid utförandet av det värdegrundsuppdrag som åvilar pedagoger och lärare.
Ur innehållet:
Värdegrundsförändringar i förskola, fritidshem och skola
Aktuell värdegrund i förskola, fritidshem och skola
Värdegrunden gestaltad i förskolans och skolans vardag
Värdegrund och yrkesutövning
Konfliktlösning och värdegrunden
Bedömning, betyg och värdegrunden
Didaktisk rotation - en modell för undervisning och lärande kring värdegrunden
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Värdegrund i förskola och skola
Bokrecensioner » Värdegrund i förskola och skola : om värdegrund, yrkesidentitet och praktik
|
|
![Värdegrund i förskola och skola : om värdegrund, yrkesidentitet och praktik](/images/background.gif) |
![Värdegrund i förskola och skola : om värdegrund, yrkesidentitet och praktik](/images/background.gif) |
|
|
|