Landet där vad som helst kan hända

Landet där vad som helst kan hända

Lars Åberg

Inbunden. Karneval förlag 2018-04-26.
ISBN 9789188729101

I boken Framtidsstaden (2017) skildrade Lars Åberg hur en misslyckad inte gration förvandlat Malmö till en stad med stora sociala och ekonomiska prob lem. I sin nya bok vidgar han perspektivet och skildrar hur hela landet har påverkats av den omfattande migrationen. Länge var Sverige känt för sin ge nomtänkta reform poli tik och omsorgs fulla samhälls planering. Så är inte fallet längre. Nu mera har vi svårt att stava till social ingenjörskonst. Vi har blivit landet där vad som helst kan hända. Där nya invånare välkomnas utan att det finns några planer för hur de ska kunna försörja sig. Där alla förväntas bidra till integrationen men där bidrag ges till dem som inte vill. Där vi ser oss som ett föredöme och ändå inte tycker att vi har någonting att komma med. Där vi alla är individualister och samtidigt springer åt samma håll. Där vi är så toleranta att vi inte kritiserar sådant som vi tycker illa om. Där vi tar sämre hand om samhället än vad det har tagit hand om oss. Där vi ändå fortsätter att tro att allt kommer att förbli precis som det är. Landet där vad som helst kan hända är en personlig och in trängande reportagebok om Sveriges kanske mest brännande politiska fråga. Den frilägger integrationskrisens djupare rötter som går över 40 år tillbaka i tiden. Den diskuterar viktiga tankemönster - kulturrelativism, identitetspolitik, multi kul turalism, mänskliga rättigheter, nylibe ralism - som bidragit till problemen och försvårar förnuftiga lösningar på dem. Den presenterar människor och idéer som försöker övervinna segregationens förbannelser. OM BOKEN Sverige är ett så väldigt speciellt land att man förmodligen måste komma utifrån för att förstå hur annorlunda det mesta är. Själva har vi vant oss vid att vara aparta i ett globalt perspektiv och därför blivit blinda för vår särart. Vi satte ihop ett folkhem och en väl färdsstat och när vi såg på allt vi hade gjort, och såg att det var gott, öppnade vi dörren och gav oss i kast med ett överväldi gande integra tionsprojekt om vars utgång vi inget kan veta, men om vilket det är lätt att misströsta. Hur blev det så? Var det en medveten process, sprungen ur en vilja att förändra världen, eller blev vi helt enkelt omstän dig heter nas rov? LARS ÅBERG OM FÖRFATTAREN Lars Åberg är journalist och författare till ett drygt tjugotal böcker. Förra året utgav han Framtids staden. Om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då? Bland tidigare böcker kan nämnas Cow boy. På drift i ett annat Amerika (2002), Heder och samvete. En bok om hederskultur i Sverige (till sammans med Eduardo Grutzky, 2013), Egna röster, egna bilder. När somalier själva berättar (2014) och de i USA utgivna West samt Floating in Sausalito (med foto grafen Lars Strandberg, 2011 och 2016)

Fler böcker av Lars Åberg

Landet där vad som helst kan hända

Landet där vad som helst kan hända Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.