Fortsätt framåt

Fortsätt framåt

Nelson Mandela

Inbunden. Volante 2018-03-15.
ISBN 9789188659033

Jag har upptäckt hemligheten att efter man bestigit ett högt berg, finner man endast att man har många fler berg att bestiga. Jag har tagit ett ögonblicks vila här, för att stjäla en blick på den härliga utsikt som omger mig, för att se tillbaka på hur långt jag kommit. Men jag kan bara vila ett ögonblick, för med frihet kommer ansvar, och jag vågar inte dröja, för min långa vandring är inte över. ur Den långa vägen till frihet Så stod det i avslutningen av Nelson Mandelas första självbiografi. År 1994 blev han det demokratiska Sydafrikas första president. Fem år senare klev han ner. Under denna tidsperiod åstadkom han och hans regering en häpnadsväckande förvandling, där en nation söndersliten av århundraden av kolonialism och apartheid blev en fungerande demokrati där alla Sydafrikas medborgare, svarta som vita, var lika inför lagen. Fortsätt framåt är berättelsen om Mandelas år som president, till stor del bestående av den självbiografi han började skriva när han förberedde sig för slutet på sin mandatperiod men aldrig hann avsluta. Nu har den erkända sydafrikanska författaren Mandla Langa färdigställt biografin med hjälp av Mandelas utkast, detaljerade anteckningar Mandela förde medan händelserna utvecklade sig och ett rikt opublicerat material. Med en prolog av Mandelas änka, Graca Machel, är resultatet en levande och inspirerande skildring av Mandelas tid som president, ett land i förändring och födelsen av en ny demokrati. Här berättas den otroliga historien om övergången från årtionden av apartheid och utmaningarna Mandela mötte för att göra verklighet av sin vision av ett fritt Sydafrika. Min önskan är att varje läsare ska känna sig utmanad... och inspireras till att kämpa för mer hållbara lösningar påvärldens otaliga svårbehandlade problem. Graça Machel

Fler böcker av Nelson Mandela

Fortsätt framåt

Fortsätt framåt Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.