Hundar är livet

Hundar är livet

Leif Liljeblad

Inbunden. Votum & Gullers Förlag 2016-09-21.
ISBN 9789187283932

Det förändrade våra liv helt och hållet, på ett sätt som jag inte kunde ana när vi skaffade vår första hund. Att göra något tillsammans med mina hundar och tillsammans med andra människor, har berikat mitt liv. Att uppleva platser som vi aldrig skulle ha besökt om vi inte hade haft våra hundar, naturupplevelser från det lilla med vadarna som springer i strandkanten till det storslagna panoramat över skotska dalar och hedmarker eller mötet med havsörnen som landade på stenen framför mig. Vi har fått upplevelser som vi aldrig skulle ha fått annars: Spänningen och nervositeten inför en valpning och glädjen när de helt försvarslösa små krabaterna ger ifrån sig sina första små pip eller som en del, skriker som om de var riktigt förbannade. Men också sorgen när det inte går som man tänkt sig. När det inte går bra. Glädjen när våra hundar gjort en bra apport, spänningen i tävlingsmomenten. Det speciella med att föra hund vid fågeljakter och kaninjakter. Känna gemenskapen och spänningen. Den första delen av boken handlar om dessa upplevelser. I den andra delen beskriver jag mina tankar och idéer om hundträning, både vardagslydnad och apporteringsträning. Boken ger tips och idéer, en metodik och en inblick i hur jag tränar mina hundar från den allra första början med den lilla åttaveckors-valpen. Jag beskriver hur jag använder mig av valpens medfödda egenskaper och hur jag metodiskt bygger träningen från det enkla till allt svårare övningar. Leif Liljeblad, målar i olja och akvarell samt trycker litografier från sten och har haft flera utställningar bl.a. på Jönköpings länsmuseum, Biologiska museet i Stockholm samt deltagit i samlingsutställningar på Tidö slott, Naturhistoriska Riksmuseet m.m. Tidigare utgivna böcker är Odinsvalans marker, En konstnärs första hundår, det unika projektet 365 plus 12 akvareller som blivit mycket uppmärksammat, samt ett antal akvarellkalendrar. En av initiativtagarna till Föreningen Nordic Wildlife Art. Tidigare på Votum: Fågelmöten jag minns

Fler böcker av Leif Liljeblad

Hundar är livet

Hundar är livet Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.