Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken   

Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken


Vesa Leppänen Ann-Mari Sellerberg

Häftad. Bokbox förlag 2010-09.
ISBN 9789186980528
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Forskningsprojektet ?Handelns frontpersoner? har undersökt dolda kompetenser och relationerna mellan personal och kunder inom handeln. De empiriska undersökningarna har utförts med deltagande observation vid en livsmedelsbutik, två bensinstationer och en elektronikbutik. Två rapporter föreligger nu, författade av Vesa Leppänen och Ann-Marie Sellerberg vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

I rapporterna återges en lång rad autentiska intervjucitat och beskrivningar av olika situationer som uppkom vid insamlingen av data. Därigenom vill författarna ge fylliga och konkreta beskrivningar av det arbete som utförs av handelsanställda och i anslutning till det presentera sina tolkningar av de sociala processer som utspelar sig i mötena med kunder och övriga i arbete.

I den första rapporten, Normer om att vara trevlig och säljande, beskrivs och analyseras centrala normer som handlar om att anställda skall vara ?trevliga? och ?säljande? i möten med kunder. Trevlighet och säljande upplevs som viktiga konkurrensmedel, vilket återspeglas i att de handelsanställda använder uttryck som ?kunderna betalar vår lön? och ?kunden har alltid rätt?.

I den andra rapporten, Styrning av butiksarbete, beskrivs och analyseras styrning av arbete i fyra butiker; en större livsmedelsbutik, två bensinstationer och en elektronikbutik. Särskilt fokuseras den inomorganisatoriska styrning som utövas av butikschefer, deras närmaste medarbetare och de kedjor till vilka butikerna är anslutna.

Forskningsprojektet, som genomförden under åren 2008 och 2009, har finansierats av Handelns utvecklingråd (HUR), som publicerat en tredje rapport från projektet, ?Besvärliga kundbeteenden?



Fler böcker av författarna

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Normer om att vara trevlig och säljande



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner