Förlagets beskrivning
Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I den här boken behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig - deras etiska normer - åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.
Stina Hall är doktorand i statsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som handläggare på försäkringskassan.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Det offentliga mötet
Bokrecensioner » Det offentliga mötet : om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan
|
|
![Det offentliga mötet : om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan](/images/background.gif) |
![Det offentliga mötet : om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan](/images/background.gif) |
|
|
|