Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp   

Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp


Susanne Wolmesjö

Storpocket. Sisu idrottsböcker 2006.
ISBN 9789185433100
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Fysisk aktivitet har visat sig ha stor betydelse för effektiv inlärning och skapande. Därför borde arbetsdagen och eller lektionen vara upplagd så att aktivitetslust lockas fram, tas till vara eller kanaliseras. Människor har behov av att syssla med meningsfulla aktiviteter, känna deltagande, ansvar och tillfredställelse. Den bästa inlärningseffekten skapas då hela kroppen och alla sinnen är med, att känna rörelselust och rörelseglädje befrämjar all inlärning. Behovet av lek och rörelse är livslångt och en viktig förutsättning för lärande och arbetsmiljön. Vi har kropp som är byggd för rörelse och lek. Både på arbetsplatsen och skolan är det viktigt att vi leker för att fungera och må bra.

I boken Rörelseaktivitet inleder författaren Susanne Wolmesjö med tankar och teorier om rörelse, lek och dess påverkan på lärande och arbetsmiljö på grupp och individnivå. Därefter handlar boken framför allt om en undersökning om vad upplevelser av rörelseaktiviteter som inslag i skolvardagen och klassrumsundervisningen kan betyda för elever, lärare och deras lär- och arbetsmiljö. Innehållet kan dock även anpassas till andra situationer och arbetsmiljöer. En litteraturstudie har gjorts för att förstå och till viss del förklara de positiva upplevelser som lärare och elever har haft.

Buytendijk, en holländsk biolog med filosofi som huvudintresse, skriver 1934 att leken hör till den vitala sfären och att den i sin ursprungliga form är en av livsdriftens spontana uttrycksformer. Han skriver vidare att barn har ett rörelsebehov som hänger samman med överskott, ett överflöd av fysisk aktivitetslust. Rörelsebehovet är ett resultat av livsdriften - jag vill leva, jag vill vara, jag vill göra! Den glada trygga personen kännetecknas av spontanitet, ohämmat rörelsebehov, och en känslomässig inställning till omvärlden.En deprimerad person saknar detta sprudlande beteende. Erik Homburger Eriksson (tysk-amerikans psykoanalytiker) hävdar att leken börjar med kroppen. Det finns ett sammanhang mellan att leka och att använda kroppen (Eriksson 1968).



Fler böcker av Susanne Wolmesjö

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Rörelseaktivitet



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp
Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp
Rörelseaktivitet -lek & lärande för utveckling av individ och grupp
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner