Från Västervik till Hultsfred!: Svenska Musikfester 1966-1986: Del 1

Roger Skoog

E-bok. Books on Demand 2022-05-17.
ISBN 9789180570503

Från Västervik till Hultsfred - Svenska Musikfester 1966-1986, Del 1 och 2, är en omfattande och unik resa genom den svenska musikfesthistorien. En djuplodande kulturhistorisk musikresa genom ett Sverige i förvandling. Resan tar sin början i Västervik och slutar i Hultsfred. Geografiskt har vi då endast förflyttat oss några få mil, men vår resa är ju betydligt längre än så, eftersom den spänner över ca 1000 sidor och 20 år! Två decennier som präglar den svenska festivalscenen in i framtiden. En resa i bokform som tog 10 år att få färdig... Resan börjar hos VisFestivalen i Västervik och slingrar sig fram genom orter som Uppsala, Stockholm, Mantorp, Göteborg, Malmö (Del 1), Vänersborg, Ängelholm, Säffle, Piteå, Karlshamn, Nynäshamn, Angered och Dals Långed, innan slutdestinationen Rockfestivalen i Hultsfred (Del 2), till slut nås. Västervik anordnade den första VisFestivalen och var kanske även den första musikfestivalen i landet. 20 år senare slår den moderna musikfestivalens moder upp sina portar i Hultsfred. Med sin moderna musikfestival 1986 bryter Hultsfred ny festivalmark och efter denna händelse är inget längre sig likt! Var i Sverige anordnades de första folkfesterna? Och hur växte proggkulturen fram ur festerna på Gärdet? Boken ger svaret! Man får även ta del av berättelsen om The Festival of The Midnight Sun i Mantorp, midsommarhelgen 1970! Här berättas för allra första gången den kompletta historien (med extra allt). En unik historia om en legendarisk festival, där allt gick fel från början till slut. I bokens Del 2 kan man läsa om Ripp-Rock, samt konserter och festivaler i Piteå. Man kan även ta del av Rockslagets alla aktiviteter i Karlshamn, Sprängkullen, Folkfesten i Malmö, Musik för Musikens skull, MF Decibel, Musik för Alla samt Musikfesten Tullakrok och Musik till Gryningen. Håkan Waxegård, en av männen bakom Hultsfredsfestivalen, berättar exklusivt i Del 2 om resan fram till den första stora festivalen i Hultsfred 1986. Några reflexioner på boken: "Jag har läst hela Göteborgskapitlet med stort intresse. Jag var framförallt delaktig i den tidiga Gbg-punken med Garageligan. Mycket intressant! Det var kul att få hela historien. (...) Ser fram emot vol 2." "Läst lite av läsprovet. Texten känns engagerad, initierad och välskriven. Tänker jag på all faktainhämtning + bearbetande + skrivandet av boken, så kommer ett ord till mig: Stordåd! Boken bör finnas på alla bibliotek och hemma hos alla seriösa festival goers

Fler böcker av Roger Skoog

Från Västervik till Hultsfred!: Svenska Musikfester 1966-1986: Del 1 Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Från Västervik till Hultsfred!: Svenska Musikfester 1966-1986: Del 1 Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.