Daglösa

Daglösa

Hällpetters Maria Bergström

Inbunden. Bokfabriken 2023-08-31.
ISBN 9789180314664

Kriminalinspektör Anders Marée är frånskild med vuxna barn, snart morfar och en uppskattad chef vid polismyndigheten i Falun. Han trivs med sitt arbete och tar sig an sina uppgifter metodiskt och med stor empati för både offer och förövare. Den annalkande ålderdomen skaver och tomheten efter det havererade äktenskapet har fått honom att ifrågasätta vem han egentligen är, och längtan efter kärlek och någon att älska är stor. Det snöar i Falun och det är några dagar kvar till jul när en oidentifierad kvinna hittas död uppe på slagghögarna i centrala Falun, endast iklädd en rosarutig bikini av äldre snitt. Hennes kropp är skändad och ansiktet är sönderslaget till oigenkännlighet. Det brutala våldet och hatet som ligger bakom dådet berör till och med Anders Marée, som sedan länge ansett sig ha sett och varit med om det mesta. Polisens efterforskningar visar att den döda kvinnan var prostituerad som tog emot sina kunder i en husvagn ut efter motorvägarna och utredningsgruppens misstankar riktar sig genast mot någon av sexköparna. Men Marée inser snart att svaren står att söka i familjehemligheter långt tillbaka i tiden samtidigt som mycket talar för att ytterligare en kvinna är i fara. Utredningen blir en kamp mot tiden. Marée och hans kollegor måste hitta kvinnan innan mördaren gör det. Daglösa är första delen i en ny serie om kriminalinspektör Anders Marée som lever och verkar i trakterna kring Falun. I Sjöwall & Wahlöös och Henning Mankells anda är boken en polisroman där det sociala engagemanget och karaktärsteckningarna är lika viktiga att gestalta som brotten som begås, och det är den mänskliga och vardagliga sidan av utredningsarbetet som står i fokus. HÄLLPETTERS MARIA BERGSTRÖM är skribent, lokalprofil och boende i djupaste finnskogen mellan vackra hälsingegårdar och Falu gruva. Daglösa är hennes skönlitterära debut och första delen i serien om kriminalinspektör Anders Marée. Hällpetters är ett så kallat gårdsnamn, något som Maria bär med stolthet

Fler böcker av Hällpetters Maria Bergström

Daglösa

Daglösa Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.