Den Fredlösa

Den Fredlösa

David Ericsson

Inbunden. Ordfront förlag 2022-01-25.
ISBN 9789177751922

Annie är kriminell. Ja, faktiskt så kriminell man kan bli, hon har dödat en man. Visserligen var det i självförsvar, men i ärlighetens namn hade det räckt om hon slagit ner honom med järnröret. En tid håller hon sig undan i ett kollektiv på en gård i Västerbotten, men när någon utifrån känner igen henne blir hon tvungen att ge sig av. Sven är med henne när hon flyr landet och ner genom Europa. De väljer småvägarna, stannar i byarna på avstånd från huvudlederna eller gömmer sig i folkvimlet i städernas centrum. På barerna. Varför följer han henne? Kanske för han älskar henne, kanske för att han inte vill vara ensam. Eller också är det bara för att han vill att hon skulle fortsätta leva. Den fredlösa är en roman som rör sig bland åttiotalets kollektiv, Mc-gängen i Köpenhamn, papperslösa fruktplockare i Frankrike och med de allra rikaste på Rivieran. Det är en till stora delar verklighetsbaserad berättelse

Fler böcker av David Ericsson

Åke Hedebrant Åke Hedebrant Kärleken vinner   (Betyg 5 av 5)

David Ericssons senaste roman, "Den fredlösa", är både en roadtrip och en utvecklingsroman. Prosan är mycket effektiv och boken är sannerligen svår att lägga ifrån sig. Vi förs från norrländsk ödebygd över ett sunkigt Köpenhamn till det förment fria men i realiteten mycket krävande livet som svartjobbande fruktplockare i Frankrike. Ericssons sociala patos är mycket påtagligt - han månar hela tiden om den lilla människan. Berättarjagets Sven och hans älskade Annie har en minst sagt komplicerad, ja tidvis sjövild relation. Våld, droger, tung fylla, stölder och nätter under en naken måne: allt beskrivet med pregnans och det självupplevdas prägel. Den här boken är värd många, och förhoppningsvis också unga, läsare. (Den Fredlösa)

Den Fredlösa

Den Fredlösa Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Den Fredlösa Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.