Författare klottrar

Författare klottrar

Peter Glas Dekius Lack

Inbunden. Bakhåll 2018-06-08.
ISBN 9789177424833

En utmärkt, selektiv litteraturhistoria som gör de stora författarna en smula mer mänskliga", Jonas Thente, Dagens Nyheter. "För ett ögonblick får läsaren komma författarna nära, som om vi stod bakom dem och kikade över axeln", Johan Fingal, Smålandstidningen. "Boken är lika flyhänt som teckningarna", Jack Haldén, Aftonbladet. "Marginalteckningar värda mer än tusen ord. Det är roligt, bildande och knasigt", Terri Herrera, Vi Läser. "Bildande och underhållande och redaktörerna Peter Glas och Dekius Lack lyckas verkligen fånga författaren..." Tryggve Lundh, BTJ. En överdådig parad av omväxlande galna, omväxlande geniala författarteckningar samlade i en bok som fått titeln Författare klottrar. Sammanställning och kommentarer av Peter Glas och Dekius Lack. Här finns alltifrån granna teckningar till slarvigt klotter från författare som August Strindberg, Franz Kafka, Fjodor Dostojevskij, Victor Hugo, Charles Baudelaire, Victoria Benedictsson, Fredrika Bremer, Harriet Löwenhjelm, Arthur Conan Doyle, Marcel Proust, Federico García Lorca, Vladimir Majakovskij, F Scott Fitzgerald, Helena Blavatsky, Hjalmar Söderberg, Robert Louis Stevenson och många fler. Idén är att även det som en författare gjort i förbifarten, utan fullt påkopplad ambition och utan sedvanlig professionell kontroll kan vara av intresse, ungefär på samma vis som uppgifter om liv och leverne eller ett fotografi eller en röstinspelning kan vara intressanta. Det är bredspektrummaterial, dokumentartat, med förnimmelse av direktkontakt. En variant av denna bok utkom på 1990-talet, den var liten och i mjuka pärmar. Detta är en utökad och betydligt mer påkostad version. Mer än dubbelt så många författare som i förra versionen, mer än dubbelt så många sidor som i förra versionen, och nu är boken i större format och inbunden, med tygrygg (= s k klotband). Författare klottrar. Teckningar av Strindberg, Kafka, Dostojevskij m fl i sammanställning av Peter Glas och Dekius Lack. ISBN 978-91-7742-483-3. Högkvalitetspapper, sydda ark, klotband. 144 sidor

Författare klottrar

Författare klottrar Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Författare klottrar Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.