Förlagets beskrivning
Trots många trender inom undervisning är vissa delar av lärarhantverket tidlösa. I den här boken går Filippa Mannerheim till försvar för traditionella undervisningsmetoder som fungerar. I tio kapitel lyfter Filippa Mannerheim fram läraren som kunskapsförmedlare och den tryckta läroboken som undervisningens nav. Hon beskriver också vikten av att låta eleverna läsa skriven text, skriva för hand och betydelsen av ett knäpptyst klassrum. I ett utförligt kapitel redogör hon även för hur man kan arbeta med skriftliga poängprov för att utveckla elevernas språk- och ämneskunskaper. Med många exempel från praktisk undervisning riktar sig boken till alla som arbetar med undervisning och som vill reflektera över och utveckla sitt hantverk. I denna bok om lärarens hantverk återvänder författaren till grunderna för läraryrket. De som idag ofta glöms bort, tas för givna - eller kanske till och med ifrågasätts. Ur innehålletDen berättande, visande och förklarande lärarenÄmnet i fokus - inte matrisenDet skrivna ordet bär tankens djupLäroboken - den traditionella undervisningens navAtt skriva för att lära, inte skriva för att produceraKunskapsinlärning först, uppvisande av förmågor sedanPoängen med provpedagogik "Vi ska kunna höra en knappnål falla"Konsten att undervisaFilippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia och har också arbetat som journalist och föreläsare. Hon är även en välkänd röst i skoldebatten
Fler böcker av Filippa Mannerheim
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Konsten att undervisa
Bokrecensioner » Konsten att undervisa : En bok om lärarens hantverk
|
|
|
|
|
|
|