Endometrios : symtom och behandling

Endometrios : symtom och behandling

Johanna Nordengren

Häftad. Gothia Kompetens AB 2021-05-18.
ISBN 9789177411864

Endometrios - symtom och behandling är en medicinskt faktaspäckad bok som beskriver symtom, diagnostisering och behandling av olika former av endometrios. Boken är viktig eftersom kunskap om sjukdomen kan bidra till tidig behandling för att undvika smärta hos den som är drabbad. I boken varvas fakta med patientfall från verkligheten. Att ha ont i samband med menstruationen är mycket vanligt och kan vara normalt. Samtidigt är det inte normalt att ha så ont att man varje månad måste vara hemma från skolan, arbetet eller inte kunna ägna sig åt sina fritidsaktiviteter. Många kvinnor som söker vård för kraftig mensvärk upplever att de möts av oförståelse och okunskap och det dröjer som regel flera år innan rätt diagnos ställs. Endometrios är ett vanligt tillstånd och diagnosen måste alltid övervägas när kvinnor söker för buksmärta. Därför är viktigt att sprida kunskap om sjukdomen både inom vården och hos allmänheten. Denna bok riktar sig framför allt till vårdpersonal, men också till patienter och anhöriga. Den kan användas som studielitteratur på utbildningar som läkarutbildning, barnmorskeutbildning och sjuksköterskeskola, samt vid vidareutbildning inom allmänmedicin, barnmedicin, elevhälsa och andra specialiteter som träffar den stora grupp som kvinnor med mens- och buksmärta utgör. Ur innehållet Dysmenorré/menstruationsvärkSymtom på endometriosUtredning och diagnostikVad är och hur uppkommer endometrios?Olika former av endometrios: peritoneal endometrios, endometriom, djup endometrios och adenomyosBehandlingEndometrios i olika åldrar och stadier i livetUnga med endometriosFertilitet och graviditetKlimakteriet och endometriosLeva med endometriosFörfattare är Johanna Nordengren, överläkare vid endometrioscentrum på Skånes universitetssjukhus, ansvarig för endometriosteamet i Malmö och sedan 2007 engagerad i den nationella arbetsgruppen Endometrios inom SFOG (Svensk förening för Obstetrik och Gynekolog)

Endometrios

Endometrios : symtom och behandling Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Endometrios : symtom och behandling Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.