Förlagets beskrivning
Utmärkande för genrepedagogiken är dess betoning på en undervisning där eleverna får kunskaper om hur texter och språk formas av den omgivande sociala kontexten. Läraren har här den viktiga rollen att leda samtal om vad som utmärker olika texter i olika ämnen. Eleverna får därigenom syn på texters syfte, struktur och språkliga drag, och ges mönster för både läsning och det egna skrivandet. Genrepedagogiken har setts som en väg att ge eleverna, inte minst flerspråkiga elever, goda förutsättningar att få tillgång till det s.k. skolspråket.
Här finns en rad exempel, från utlandet och från Sverige, på genrepedagogiska arbetssätt i klassrummet både med de yngsta barnen och med vuxna inlärare. Bland annat belyses språkets betydelse i skolans naturorienterade ämnen. I en avslutande artikel sätts genrepedagogiken in i ett bredare läs- och skrivsammanhang.
Medverkande författare: Åsa af Geijerstam, Anne Burns, Helen de Silva Joyce, Janice Finlayson, Qarin Franker, Anne Hamilton, Per Holmberg, Gun Hägerfelth, Britt Johansson, Anna-Malin Karlsson, Eija Kuyumcu, Caroline Liberg, Ulrika Magnusson, Mikael Olofsson, Mary Schleppegrell, Anniqa Sandell Ring, Gunlög Sundberg, Beverley White och Jenny Wiksten Folkeryd
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Symposium 2009
Bokrecensioner » Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
|
|
|
|
|
|
|