Förlagets beskrivning
Vad har en rad lärare i Malmö, Sverige och Marseille, Frankrike möjligen gemensamt med varandra? De delar en stark vilja att vara till nytta i sin yrkesutövning, och är samtidigt missnöjda med sin arbetssituation. I den här avhandlingen får vi tillsammans med socialantropologen Jannete Hentati följa med in i den tillvaro som dessa lärare på samma gång beklagar och bejakar. Med fokus på lärarnas uppdrag att forma och fostra "goda" medborgare för en nationell gemenskap och sammanhållning lär vi oss mer om de svårigheter och problem som lärarna upplever som besvärande i relation till sitt arbete, liksom om de sätt som de parallellt försöker komma till rätta med dessa. En lektion i gemenskap är en etnografisk studie baserad på ett flerårigt jämförande fältarbete bland lärare på högstadieskolor i Malmö och Marseille. Avhandlingen bidrar till ökad kunskap om lärares levda yrkeserfarenheter och situerade praktiker i vardagen, samt till en problematiserande diskussion om den roll och betydelse som lärare förväntar sig spela för det gemensamma livet i Sverige och Frankrike. I samband med det belyses även frågan om vad det - utifrån ett lärarperspektiv - innebär att leva, och lära sig leva, i en tilltänkt nationell gemenskap
Fler böcker av Jannete Hentati
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
En lektion i gemenskap
Bokrecensioner » En lektion i gemenskap : Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille
|
|
![En lektion i gemenskap : Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille](/images/background.gif) |
![En lektion i gemenskap : Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille](/images/background.gif) |
|
|
|