Förlagets beskrivning
Vilka tecken på en akademisk skriftspråkskompetens finns i nyblivna respektive erfarna studenters texter? Vilka möjliga vägar finns att tillgå när studenter utvecklar en akademisk skriftspråkskompetens? Vilka hinder kan studenter uppleva i den processen? Genom intervjuer med studenter och analyser av studenttexter belyser Sofia Ask hur individer med olika bakgrund och med olika lång tid på universitetet upplever det akademiska skriftspråket och hur de använder det i praktiken. En viktig aspekt av detta är den beredskap för skrivande i högre utbildning som gymnasieskolan givit studenterna, en annan är universitetets ansvar för att synliggöra normerna för det akademiska skrivandet. I avhandlingen Vägar till ett akademiskt skriftspråk undersöks stadieövergångar inom utbildningssystemet ur ett studentperspektiv. Vi möter först nya studenter som i en övergångsfas känner förvirring och frustration i ett system de inte ännu kan spelreglerna för, och vi får inblick i hur de uppfattar den akademiska diskursen. Några erfarna studenter som befinner sig i slutfasen av sin utbildningstid resonerar sedan om det akademiska skriftspråket och vägarna dit. Hur nya och erfarna använder centrala redskap för akademiskt skrivande lyfts fram i analysen av deras texter.
Vägar till ett akademiskt skriftspråk är en studie som är relevant för alla lärare som arbetar med elevers och studenters skrivande på gymnasieskolan och inom högre utbildning.
Fler böcker av Sofia Ask
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
VÄGAR TILL ETT AKADEMISKT SKRIFTSPRÅK
Bokrecensioner » VÄGAR TILL ETT AKADEMISKT SKRIFTSPRÅK
|
|
|
|
|
|
|