Torp, torpare och lägenheter på Möcklö : torpinventering i praktiken

Sara Rönér Janicke

Häftad. Bevara Minnen 2015-05-30.
ISBN 9789176096741

För sex år sedan samlades tolv förväntansfulla studiecirkeldeltagare i Senorens gamla skola för att börja studera Möcklös historia. Vi skulle göra en torpinventering i vad som verkade vara sista minuten, då den sista generationen torpare snart inte finns kvar att berätta om torpen, livet och vardagen i vårt gamla bondesamhälle. Studiecirkelledaren Sara hade blivit nyfiken på husgrunder, fägator och ödsligt placerade trädgårdsväxter under sina promenader runt hembyn. Sara kontaktade den lokala samhällsföreningen och vi körde igång studiecirkeln. Vi började med insamling av halvöns lokala namn på åkrar, berg och områden. Många av de insamlade namnen kunde sedan bekräftas på de gamla skifteskartorna från 17- och 1800-talet. Därefter följde en grundlig genomgång av kyrkans husförhörslängder för att hitta Möcklös folkbokförda torpare. Dessa pusslades ihop med de torp vi hade hört talas om och efter hand blev torpen fler och fler. Vi hade inte insett hur mycket av dagens bebyggelse som är ombyggda torp eller nybyggen på gamla torptomter. Studiecirkeln avslutades med cirka 25 torp samt listor med torpare med okänt boställe. När bokredigeringen tog vid hemma hos Sara återstod en hel del pusslande. De nyare församlingsböckerna från kyrkan blev äntligen tillgängliga hos släktforskartjänsterna på nätet. Församlingsböckerna löste ytterligare frågor om de okända torpställena, tack vare släktband till nyare tids befolkning. Parallellt med sammanställningsarbetet fick Sara kontakt med fler informanter, som ibland kändes hitguidade av människorna i det förflutna. Sida för sida fylldes boken och dess dokumenterade namn med liv, med hjälp av foton, berättelser och citat om våra torparfamiljer vars minnen vi ville bevara. Efter 3 års arbete med redigering, faktagranskning och produktion av kartskisser släpptes resultatet i bokform i samband med Jämjödagen den 30 maj 2015 i ett samarbete med Östra Blekinges hembygdsförening. Boken innehåller information om 33 numrerade torp fördelade under Möcklös 9 gårdar, med detaljerad information om torparna och deras familjer. Boken sträcker sig in på 1930-talet och tar även upp stugor av torpkaraktär, lägenheter, som kommit till efter den egentliga torparperioden. Möcklös båtsmän berörs i eget kapitel och det finns en metodikavdelning om hur vi gjorde när vi inventerade och vilka källor vi använde. En guldgruva för släkt- och hembygdsintresserade

Fler böcker av Sara Rönér Janicke

Torp, torpare och lägenheter på Möcklö

Torp, torpare och lägenheter på Möcklö : torpinventering i praktiken Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.