Djävulen på korset

Djävulen på korset

Ngugi Wa Thiong'O Ngugi Wa Thiong'O

E-bok. Modernista 2014-04-25.
ISBN 9789174994544

»En av de verkligt stora skildrarna av människan och kolonialismens gift. Återutgivningarna är en välsignelse.« | STEFAN INGVARSSON, EXPRESSEN »Ngugi wa Thiong'o har med textens hjälp givit glödande liv åt en tid och en plats så att man ett halvt sekel senare, i en annan del av världen, får vara med.« | MARIA SCHOTTENIUS, DN Två kvinnor och två män på väg till Imorog för att delta i »Djävulens fest«. På bussen berättar de sina historier för varandra, alla på något vis präglade av orättvisorna i det postkoloniala Kenya. En roman om våld och förtryck men också om en okuvlig framtidstro mot alla odds - om revolutionär potential. Den i Nobelprissammanhang ofta omnämnde Ngugi wa Thiong'o skrev boken i kenyanskt fängelse. I översättning av Alexander Muigai och med ett nyskrivet förord av litteraturvetaren Stephan Larsen. NGUGI WA THIONG'O [f. 1938] är en kenyansk prosaförfattare och dramatiker, uppmärksammad för såväl sin romankonst som för den politiska radikaliteten i hans perspektiv på Afrika. Djävulen på korset [1980] skrevs på modersmålet gikuyu och är tillägnad alla kenyaner som bekämpar den nykoloniala imperialismen. »Det är inte bara den smärtsamma verklighetsbakgrunden som gör wa Thiong'os romaner till starka läsupplevelser, det är också hans förmåga att berätta. Den bildrika och samtidigt återhållsamma prosan, hur han låter mig komma så nära sina uppdiktade personer att jag tycker mig känna deras andedräkt. Den absoluta närvaron i miljöskildringarna.« | OLINE STIG, SYDSVENSKAN »Ngugi wa Thiong'o skildrar mycket skickligt det postkoloniala tillståndet. Han öppnar fönstret till en annan verklighet, till en annan upplevelse.« | DAGENS BOK »Djävulen på korset är en av århundradets stora romaner.« | TRIBUNE

Djävulen på korset

Djävulen på korset Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Djävulen på korset Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.