Förlagets beskrivning
I boken undersöks och diskuteras villkoren för bild, bildspråk (bild taget i bruk som kommunikation) och estetiska lärprocesser som kunskapsområden och praktiker. Den övergripande frågan handlar om vilka funktioner som bild och visuell kultur får som kunskapsformer, i förskolans lärprocesser och i skolelevers bildarbeten samt hur innebörder i bildspråkliga och estetiska lärprocesser kan utforskas och utmanas?
Det empiriska materialet härrör från fyra olika fältstudier av bild och skapande verksamhet i förskolan samt en större samling av skolelevers bildarbeten.
Detta visuella material analyseras även utifrån dominerande seenderegimer inom bildpedagogik och bildvetenskap.Arbetet utgår från poststrukturalistisk teoribildning vars främsta mål är att syna värdehierarkier och dikotomier, och vilken makt som dessa utövar i de pedagogiska och estetiska praktikerna. Det handlar om hur synen på kunskap, lärande och bildskapande reglerar vad som blir tillgängligt och tillåtet att göra i dessa praktiker.
I ett samhällsskede med en långtgående och avancerad målrationell styrningsrationalitet inom förskola och skola, liksom högre utbildning, diskuteras värdet av mål och lärprocesser som kan erbjudas med visuella kunskapsformer
Fler böcker av Ulla Lind
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Blickens ordning
Bokrecensioner » Blickens ordning
|
|
![Blickens ordning](/images/background.gif) |
![Blickens ordning](/images/background.gif) |
|
|
|