Hemåt över isen

Hemåt över isen

Gunilla Linn Persson

Pocket. Bonnier Pocket 2015.
ISBN 9789174294804

Jag ser en succé ... Tack för att jag fick läsa!" Linda Skugge, Göteborgs-Posten Gunilla Linn Persson återvänder till den skärgård hon kan så väl och som hon skildrat förr, exempelvis i den älskade teveserien Skärgårsdoktorn. Nu befinner vi oss på Hustrun - en ö vid själva människogränsen i Stockholms skärgård. Så ljuvligt vacker med strändernas ridåer av alar och sången av näktergalar och stigar en gång trampade av bara fötter och kritter. Vintern 1914 ger sig sju ungdomar ut på isen efter en dans på grannön Tasslan. Vägen hem är rösad med enbuskar. Werner och hans Kyra, Fem frön till och Mandis och de andra möter en storm som saknar motstycke i mannaminne. Deras kamp för att ta sig hem över isen kommer att prägla livet på Hustrun i nästan hundra år. Det bråkas om allt, om bryggor, om servitut, om djur, om månen. Om skulden. I denna värld av trätor lever Ellinor Ingman, en kvinna på andra sidan de femtio, som kör Algots Sjötaxi och ensam sköter sina sysslor och inte minst sin far Algot. När berättelsen börjar flyger Herrman Engström hem från Labrador i Kanada. Han är fågelmålare. Uppväxt på Hustrun ska han nu göra mästarprovet: skildra ådan, ejderhonan. Ellinor brakar rätt in i bryggan när hon ser honom. Herrman! Romanen är en skildring av skärgården förr och nu, av kärlek och hat i havsbandet. En berättelse som fascinerar, roar och på allvar griper tag i hjärtat. De historiska och de nutida berättelserna kompletterar varandra och till slut möts de båda bågarna och cirkeln sluts över hundra år. "Jag ser en succé i paritet med Kristina Sandbergs Augustbelönade trilogi. Jag känner för att skriva ett pappersbrev till Persson: I Livstecken skriver du om att hitta ett slags stege till himlen, jag tycker att du har hittat den här. Tack för att jag fick läsa!" Linda Skugge, Göteborgs-Posten

Fler böcker av Gunilla Linn Persson

Hemåt över isen

Hemåt över isen Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.