Gårdstomten på Ryk

Gårdstomten på Ryk

Ebbe Schön

Inbunden. Carlsson 2018-08-31.
ISBN 9789173319065

I tusen år har han varit gårdstomte på gården Ryk i Bohuslän. Nu sitter han och funderar över sitt liv och allt han varit med om, ända från vikingatiden till i dag. Han berättar för oss om rädslan när drakskeppen dök upp vid horisonten. Om trollstämning i tussmörkret på kvällarna när man berättade sägner om förfäderna, om övernaturliga väsen och kusliga sjöslag. Om gengångare som cyklar förbi kyrkogården mitt på ljusa dagen. Om nornans makt. Han har upplevt både hedendomen och kristendomen och kan jämföra. Han avskyr hedningarnas blodsoffer men har ändå åskguden Tor som sin trogne vän. Han hade hoppats på att kristendomen var fredens religion, men har insett att de kristna är minst lika aggressiva som vikingarna. Allvar blandas i boken med skämt, som till exempel när huvudpersonen gör burleska blixtvisiter både hos Sankte Per i de kristnas himmel och hos Oden i det hedniska Valhall. Ebbe Schön levandegör här med sin speciella berättarröst händelser och miljöer alltifrån hednatiden till kalla kriget. Gårdstomten har sett mycket. Ebbe Schön har skrivit inemot fyrtio böcker om nordbornas fascinerande tankesätt i gammal tid. Han vet vad han talar om, eftersom han är uppväxt i en miljö där folktro och muntligt berättande ännu hade stor betydelse. Under nästan två decennier var han chef för den riksomfattande folkminnessamlingen vid Nordiska museet i Stockholm. Han är folklorist, litteraturvetare, författare, tv- och radiomedarbetare m.m. Senast skrev han Gårdstomtens långa minne (2014) och Mat, dryck och magi (2016). Båda utgivna på Carlsson Bokförlag. "Det är alltid trevligt och lärorikt att läsa Ebbe Schön. Så även denna gång." Clas Svahn i Dagens Nyheter!

Fler böcker av Ebbe Schön

Gårdstomten på Ryk

Gårdstomten på Ryk Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.