Förlagets beskrivning
Hur blir man musiker? Vad är anledningen till att mästare/lärlingssystemet är så levande i högre musikutbildningar? Hur går det till att överföra
praktisk kunskap som musicerande?
Med avstamp i tre dialogseminarieserier som genomförts med lärare och studenter vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm utvecklar författaren en syn på villkoren för hur praktik kan förmedlas. Bland det som tas upp finns musikhögskolelärarens förhållande till språket, hur det ibland är nödvändigt att gå runt problem med hjälp
av språkliga bilder och den oenighet som omger centrala begrepp som t.ex. tolkning. Ett annat tema är de inneboende motsättningar som både pedagogenoch musikern möter i sin vardag, t.ex. planering/spontanitet och
enkelhet/komplexitet. Bilden av hur en erfaren utövare hanterar den typenav paradoxala fält påverkar vår syn på praktisk kunskap iallmänhet.
Sven Åberg är lutenist och lektor i renässans- och barockluta vid Kungl. Musikhögskolan (KMH)
Fler böcker av Sven Åberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Spelrum
Bokrecensioner » Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik
|
|
![Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik](/images/background.gif) |
![Spelrum : om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik](/images/background.gif) |
|
|
|