Förlagets beskrivning
Skolor som ligger i socialt utsatta områden, ofta med hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå, en hög andel invandrare och sociala problem tillhör den svenska skolans problembarn. Framförallt är det i dessa skolor som den svenska skolkrisen visar sig. Frånvaron bland eleverna är hög, miljön ofta våldsam och konfliktfylld, arbetsron för lärare och elever är minimal och betygen låga.
Men en negativ utveckling går att bromsa. Här skildras hur Navestadsskolan i Norrköping, en typisk lågstatusskola, gått från en kris i början av 1990-talet till att bli en förebild för andra skolor, inte bara i Sverige utan i hela Norden. Lärarna talar om en revolution, som inneburit helt fristående arbetsenheter med ekonomiskt och pedagogiskt ansvar, ett kraftigt ökat ansvar för eleverna och införande av ett klasslärarsystem. I Någonting har hänt jämförs erfarenheterna från Navestadsskolan med andra skolor i liknande omständigheter som inte förbättrats. Vad skiljer Navestad från de övriga? Slutsatserna pekar i riktning mot att demokratiskt ledarskap och långtgående decentralisering av makt och ansvar är nyckelfaktorer.
Författaren visar att förändring är möjlig också för skolor där politiskt och socialt stöd lyser med sin frånvaro.
Li Bennich-Björkman är docent i statsvetenskap och har specialiserat sig på det svenska utbildningsväsendet.
Fler böcker av Li Bennich-Björkman
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor
Bokrecensioner » Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor
|
|
![Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor](/images/background.gif) |
![Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor](/images/background.gif) |
|
|
|