Förlagets beskrivning
Marknadsbron är en spännande, lärorik och roande skildring av den berg- och dalbana som Svensk-Norsk Industrifond (SNI) upplevt under sina 23 år. Pehr G Gyllenhammar tänkte stort när han i januari 1978 föreslog statsminister Odvar Nordli att Norge skulle köpa en stor andel av Volvo. Det var en stor tanke, men ett år senare hade allt gått i stöpet. Hur det gick till och vad som hände efteråt är upptakten till Sigfrid Leijonhufvuds berättelse om en viktig epok i svensk-norskt samarbete. Bildandet av SNI 1981 blev den mest aktiva och långlivade skapelsen i det spruckna Volvoavtalets kölvatten.
SNI blev den bro som oftast små företag kunde nyttja för att ta sig ut på världsmarknaden. Fonden hade det kapital som behövdes.
Många framstående och kända svenska och norska närings-livsrepresentanter passerar revy i den faktaspäckade skildringen. Innehåller rikligt med bilder i färg och svart-vitt.
Sigfrid Leijonhufvud är journalist och författare. Han har bland annat arbetat på Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Nerikes Allehanda och Expressen. För närvarande är han kanslichef för Institutet för Mediestudier samt politisk rådgivare.
Fler böcker av Sigfrid Leijonhufvud
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Marknadsbron
Bokrecensioner » Marknadsbron : Svensk-Norsk Industrifond 1981-2004
|
|
![Marknadsbron : Svensk-Norsk Industrifond 1981-2004](/images/background.gif) |
![Marknadsbron : Svensk-Norsk Industrifond 1981-2004](/images/background.gif) |
|
|
|