Mot den glittrande snön vid världens ände

Eowyn Ivey

Pocket. Bazar Förlag 2018-11-23.
ISBN 9789170285196

5/5 i tidningen tara: "Porlande läsglädje. En fantastisk historia med svindlande naturskildringar och stark kärlek." En lysande berättelse om äventyr, kärlek och överlevnad från författaren till Snöbarnet, som nominerades till Pulitzerpriset. Vintern 1885 leder krigshjälten överste Allen Forrester en liten grupp män på ett omöjligt uppdrag: att resa uppför Wolverinefloden och kartlägga dess vidsträckta och vilda Alaskamiljö. Bakom sig lämnar han sin nyblivna fru Sophie, gravid med deras första barn, och Forrester skriver ner sina extraordinära äventyr med hoppet att hans dagbok når henne om han inte återvänder - för vem vet vad som finns bakom flodens krök dit ingen tidigare nått. Omgivningarna kring Wolverinefloden är häpnadsväckande vackra och svårtillgängliga. Medan de kartlägger trakterna och samlar information om indianfolken, vars kunskap om naturen är olik allt de tidigare lärt sig, upptäcker Forrester och hans män den tunna gränsen mellan människa och vilt djur, levande och döda. Männen vet att de kommer att stå inför prövningar som hunger och livsfara, men kan inte komma ifrån känslan att något större, någon mystisk kraft, hotar deras liv. Samtidigt, i Vancouver, drömmer Sophie om att få resa vid sin mans sida. Hon vet inte att vintern kommer att kräva lika mycket av henne som av hennes man, och att både hennes hopp och mod kommer att bli testade till bristningsgränsen. Hon upptäcker en ny teknik, fotograferingen. Kan den hjälpa henne genom de långa månaderna? Sanningarna Allen och Sophie upptäcker under loppet av detta deras ödesmättade år kommer att förändra deras, och alla deras efterlevandes, liv för alltid. Röster om Mot den glittrande snön vid världens ände: "En roman med ovanligt dokumentär prägel" - DN, Lotta Olsson "Det här är en bok som verkligen växer allteftersom man läser den och då man når slutet så inser man hur man fått uppleva något stort." - Bokbloggen Binas Books (5/5) "Det här är en alldeles underbar, helt fantastiskt och makalöst bra bok." - Bokbloggen Fantastiska berättelser

Fler böcker av Eowyn Ivey

Mot den glittrande snön vid världens ände Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Mot den glittrande snön vid världens ände Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.