Rektor : Sveriges viktigaste chef

Rektor : Sveriges viktigaste chef

Malla Taipale

Häftad. Boosta Förlag 2018-08-14.
ISBN 9789163978128

Boken tar avstamp i skolans vardag och lyfter rektorn som Sveriges viktigaste chef - en ledare som påverkar framtiden långt efter sitt eget yrkesliv." - Boosta Förlag - Malla Taipale, rektorn som blev känd för att vända problemskolor, höll själv på att bli reglerad från skolan på grund av en teckning. Hon tror att upplevelserna under hennes skoltid varit en starkt bidragande orsak till hennes yrkesval. Boken handlar om ledarskap i grundskolan, om hur en rektor får alla att spela på samma planhalva. Om det går att vända en eller flera skolor, så går det att vända alla. Det kräver dock mod, kunskap, kärlek och ett tydligt ledarskap. Boken fungerar som stöd för nya och befintliga rektorer, samt som ett inlägg i skoldebatten - rekommenderad läsning för alla inom utbildningssektorn. I boken beskriver Malla de skolor hon arbetat i, de utmaningar hon mött och hur hon har hanterat svåra frågor under sina nästan två decennier som rektor. Hon berättar om de tunga åren med brandkårsutryckningar, vapenbeslag, personliga hot och beslutet att stänga skolan under en dag - något som då väckte stor medial uppmärksamhet - men också hur det idoga arbetet fick både elever och lärare att sluta upp bakom henne för att bryta skolans negativa spiral. Malla tar med sig läsaren i genom de flesta momenten i en rektors vardag. Hon beskriver hur hon "läser av" en ny skola, hur man som rektor får alla lärare att spela på samma planhalva och hur man tar sig helskinnad igenom rektorsuppdraget. Boken är en guide för rektorer men handlar i grund och botten om vikten av modigt ledarskap, något hon efterlyser från politikernas sida när det kommer till skolan. Mallas berättarstil är som hennes person - tydlig, modig, personlig och lösningsinriktad. Anekdoter blandas med handfasta råd, frågeställningar åtföljs av ställningstaganden. Genom hela boken löper ett genuint intresse för elevers rätt till en bra utbildning. Ivar Martinssons karakteristiska illustrationer tillför texten ytterligare en dimension som både roar och inspirerar

Fler böcker av Malla Taipale

Rektor

Rektor : Sveriges viktigaste chef Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.